Argentinský noir
22.6.2023
V roce 2017 jsme v rámci našeho tradičního programového exkurzu do neamerických podob filmu noir uvedli výběr „černých“ snímků z Mexika. Po šesti letech se do Jižní Ameriky vracíme, a to konkrétně do Argentiny, kde se společensko-politicky bouřlivé období mezi lety 1946 a 1955 během prezidentského úřadování generála Juana Dominga Peróna, sympatizanta italského fašismu, signifikantně promítlo do tvorby řady tamních filmařů. Jak komentovala filmová historička Imogen Sara Smith, „filmy natočené v temném období Perónismu vyprávějí o turbulentní, konfliktní době, která pro jedny představovala období útlaku a pro druhé éru spravedlnosti a národní hrdosti. Zločin a pověry se střetávají v dílech, která jsou příkladem tradice filmu noir, ale mimo svou zeměpisnou oblast jsou málo známá – a zlověstné postavy, kriminalita a násilí jsou v drsných ulicích Buenos Aires všudypřítomné“.
Tyto noirové klenoty by byly za hranicemi Argentiny de facto neznámé, nebýt badatelských aktivit tamního filmového historika Fernanda Martína Peñi. S institucionální pomocí americké Film Noir Foundation a jejího prezidenta Eddieho Mullera, kalifornské UCLA a Kongresové knihovny ve Washingtonu se vybraná díla podařilo před pár lety zrestaurovat a představit současnému publiku – mimo jiné v rámci kurátorského výběru Peñi a Mullera v newyorské MoMA, na prestižním rakouském Viennale nebo na putovním americkém festivalu Noir City organizovaném Mullerovou Film Noir Foundation.
Čtyři z těchto výjimečných děl letos přivážíme do České republiky: osobitý remake Langova Vraha mezi námi, který pod názvem Černý upír (1953) natočil v Argentině uznávaný režisér uruguayského původu Román Viñoly Barreto, od něhož rovněž uvedeme vizuálně poutavý noir Bestie musí zemřít (1952) pojednávající o spisovateli kriminálních příběhů posedlém pomstou. S hlavní programovou sekcí letošního ročníku bude konvenovat noir Hořké stonky (1956) v režii Fernanda Ayaly o proradném novináři profitujícím na slepé důvěře ostatních. Výběr uzavře společensky angažovaná adaptace románu Afroameričana Richarda Wrighta Syn černého lidu (1951), která kvůli ostré konfrontaci černošské a bělošské komunity v USA ve své době logicky nemohla vzniknout v Hollywoodu a kterou tak s Wrightem v hlavní roli v argentinském exilu natočil francouzský režisér Pierre Chenal.
Jana Bébarová