BATMANOVSKÝ NOIR
15.6.2023
„A tak se rodí tato pozoruhodná postava temnoty. Tento mstitel zla, Batman.“
Temný rytíř jako by z noiru povstal. Když ho na konci 30. let 20. století společně formovali kreslíř Bob Kane a scenárista Bill Finger, těžili primárně ze čtyř inspiračních zdrojů. Vizionářské skicy a plány na výrobu létajícího stroje Leonarda Da Vinciho určily podobu netopýřích křídel, zatímco tajemný Zorro obstaral dvojí identitu a jeskynní úkryt. Nakonec to ale byly jeden pulpový charakter a jeden filmový brak, které oběma mladým kreativcům vnukly zřetelné znaky milované noirové temnoty. Na jedné straně stál původně rozhlasový, později komiksový i filmový The Shadow, ve dne hýřivý milionář, v noci maskovaný fantom s kloboukem na hlavě a revolverem v ruce, na té druhé zase dlouhou dobu zcela zapomenutý, byť formálně interesantní mysteriózní thriller The Bat Whispers s postavou vraha přezdívaného The Bat (Netopýr).
Obě tyto inspirace z počátku třicátých let mají stále ještě dost daleko k tomu, co později Nic Pizzolatto, spisovatel a tvůrce krimi-série True Detective, fatálně nazývá „největší humanitární výpravou, jakou svět kdy poznal“, kořeny noiru se však sebejistě rozplétají až k triumfálnímu květnu 1939. Amerika právě tehdy na stránkách legendárního sešitu Detective Comics (číslo dvacetSedm) vůbec poprvé spatřuje Případ chemického syndikátu v hlavní roli s přemýšlivým The Bat-Manem. Jak už ale zvěstuje samotný festival, noir zkrátka nemá hranice. A (lego) Batman už vůbec ne!
Základní stavební kameny Gotham City jsou sice položeny, ovšem cílem této okřídlené sekce je zapnout netopýří radar a prozkoumat další možné jeskyně – proletět se od gotického art-deca Tima Burtona (Batman, 1989) přes burácivý urban-thriller Christophera Nolana (Temný rytíř, 2008) až po fincherovský neo-noir plný deště, bahna a velkých otazníků v podání Matta Reevese (The Batman, 2022).
Mimochodem, zmiňoval tu někdo LEGO Batmana?
Ondřej Čížek