Představujeme hlavní programovou sekci
24.2.2022
Už ve 30. letech se Hollywood stal baštou liberálně smýšlejících umělců. Nejvíce se jich prosadilo v rolích scenáristů a právě k nim nejčastěji směřovala kritika obviňující filmy z šíření levicové propagandy. Během války šly ideové rozpory stranou, ale po roce 1945 se napětí obnovilo a zintenzivnilo. První vlna výslechů iniciovaná Sněmovním výborem pro neamerickou činnost (HUAC) na podzim roku 1947 vedla k sestavení seznamu asi čtyř desítek jmen podezřelých z podvratné činnosti. Deset z nich (tzv. Hollywood Ten, mezi nimi Dalton Trumbo nebo Edward Dmytryk) odmítlo veřejně vypovídat a bylo uznáno vinnými z pohrdání Kongresem. Většina z nich nakonec skutečně strávila nějaký čas ve vězení. V roce 1948 se situace na čas uklidnila, ale o tři roky později začal HUAC s výslechy znovu a ještě s větší razancí. Zbytek dekády se nesl ve znamení strachu a paranoie, kdy i nepatrná záminka a drobný škraloup z minulosti mohly vést k uvržení tvůrce na černou listinu.
Není náhoda, že levicově orientovaní umělci inklinovali právě k filmu noir, který skrze kriminální příběhy o znevýhodněných jedincích umožňoval formulovat naléhavé společenské výpovědi odsuzující třídní nerovnost, zneužívání moci nebo přešlapy kapitalismu. Největší citlivost k těmto a podobným tématům projevovali režiséři a scenáristé jako Jules Dassin, Joseph Losey, Abraham Polonsky, Robert Rossen nebo A. I. Bezzerides. Jejich příspěvek filmu noir druhé poloviny 40. let lze jen stěží přecenit. Na sklonku dekády z nich ale mccarthismus učinil nežádoucí osoby a všichni tak stáli před několika nezáviděníhodnými možnostmi: stáhnout se do ústraní, tvořit tajně pod pseudonymem, nebo odejít do zahraničí. Noiry 50. let se potom většinově vydaly buď přísně apolitickou cestou, nebo se v horším případě proměnily v didaktické traktáty o nebezpečích komunistických agentů.
Hlavní tematická sekce letošního ročníku festivalu nazvaná Na černé listině se zaměří na ty výrazné hollywoodské osobnosti, jejichž autorské hlasy byly s nástupem černé listiny na přelomu 40. a 50. let umlčeny. Mezi jinými uvedeme ceněné a historicky signifikantní filmy Síla zla (1948, scénář a režie Abraham Polonsky, v hlavní roli John Garfield), Dálnice zlodějů (1949, režie Jules Dassin, scénář A. I. Bezzerides) a Běžel celou cestu (1951, režie John Berry, scénář Dalton Trumbo, v hlavní roli John Garfield).