Představujeme hlavní programovou sekci 11. ročníku
01.3.2023
NOVINÁŘSKÝ NOIR
Nejen postavy zločinců a detektivů, ale i postavy novinářů mají v noirových filmech své pevné místo. Jakožto protagonistům, jejichž žurnalistická práce je důležitou součástí zápletky a posunuje děj kupředu, se novinářům dostalo největšího prostoru na přelomu 40. a 50. let –– v době, kdy se pod vlivem válečných filmových týdeníků ve filmu noir implementovala dokumentární stylizace a drsné příběhy soukromých detektivů, často vycházející z románové fikce, nahrazovaly právě postavy novinářů (či policistů). Ti ve svém investigativním pátrání suplovali aktivity soukromých oček a přebírali jejich charakterové vlastnosti jako cynismus a workoholismus, nezřídka i sex-appeal a záletnictví.
Hlavní programová sekce 11. ročníku, příznačně nazvaná NOVINÁŘSKÝ NOIR, v ústřední pětici titulů mimo jiné představí snímek Chicagská uzávěrka (Chicago Deadline, 1949, režie: Lewis Allen), v němž Alan Ladd ztělesnil reportéra v příběhové variaci Laury (1944) a Občana Kanea (Citizen Kane, 1941). Senzacechtivý novinář-oportunista se dostane ke slovu v noiru Vydírání (Shakedown, 1950, režie: Joseph Pevney), zatímco o bulvárních taktikách a vnitřních pnutích v novinové redakci bude pojednávat film Bulvární plátek (Scandal Sheet, 1952, režie: Phil Karlson).
Jana Bébarová