Retrospektiva Joan Harrison

30.5.2023

Retrospektiva Joan Harrison

Není tajemstvím, že americký filmový průmysl historicky nenabízel (a stále nenabízí) rovné pracovní příležitosti mužům a ženám. V období studiového systému se stovky žen uplatnily jako herečky, střihačky, scenáristky, agentky, PR odbornice, kostymérky, maskérky nebo hledačky talentů, ale hierarchicky vyšší a lépe placené režijní a producentské pozice zastávaly spíše zřídka. Jednou z nejvýraznějších výjimek je Joan Harrison (1907–1994).

Harrison se narodila v anglickém Guildfordu do dobře situované rodiny vydavatele dvou novinových plátků. Získala kvalitní vzdělání (studovala mimo jiné na pařížské Sorbonně) a jako pětadvacetiletá se stala asistentkou Alfreda Hitchcocka. Jeho důvěra v mladou ženu rostla a Harrison brzy povýšila na scenáristku, což je pozice, kterou oficiálně zastávala poprvé na filmu Jamaica Inn (1939). Poté následovala Hitchcocka a jeho manželku Almu Reville za oceán do Hollywoodu, kde se podílela na filmech jako Mrtvá a živá (1940), Podezření (1941) a Sabotér (1942). Za svou práci byla dvakrát nominována na Oscara.

Příspěvek těmto ceněným filmům vedl k zásadnímu kariérnímu posunu, když se Harrison v roce 1943 stala díky Přízračné dámě (1944) producentkou. V dalších letech se profilovala jako tvůrkyně temných, goticky laděných thrillerů, mezi které patřily filmy The Strange Affair of Uncle Harry (1945), Nokturno (1946), Nebudou mi věřit a Osedlej růžového koně (oba 1947). Opakovaně se v této době dostala ke spolupráci s režiséry Robertem Siodmakem a Robertem Montgomerym, ale nakonec se v polovině 50. let vrátila ke svému původnímu zaměstnavateli, Alfredu Hitchcockovi, pro nějž producentsky zaštítila oblíbené seriály Alfred Hitchcock uvádí (1955–1962) a Zadáno pro Alfreda Hitchcocka (1962–1963).

Noir Film Festival pokračuje ve zvýrazňování přínosu tvůrčích ženských osobností a po režisérce/producentce Idě Lupino a spisovatelce Patricii Highsmith se ve výběrové retrospektivě zaměří na Joan Harrison, která si zaslouží překročit stín „té, která pomáhala Hitchcockovi“. V programu budou k vidění snímky Podezření (1941), Temné vody (1944), Nokturno (1946) a Nebudou mi věřit (1947) a vybrané epizody z Alfred Hitchcock uvádí.

Milan Hain

Partneři

Tento web používá k poskytování informací a analýze návštěvnosti soubory cookies. Jeho prohlížením s tím souhlasíte.

více souhlasím