Španělský noir
20.7.2022
Jako každý rok, i letos dramaturgové festivalu Jana Bébarová a Milan Hain zařadili do programu sekci věnovanou mimoamerické podobně filmu noir. Po loňské exkurzi do Bollywoodu se letos vrací znovu do Evropy a v pětici vybraných snímků představí podoby noiru ve španělské filmografii. Vedle slavné Smrti cyklisty (Muerte de un ciclista, 1955) v režii Juana Antonia Bardema o mileneckém páru, který přivede ke zkáze tragická nehoda, budou promítány v Česku méně známé filmy jako Ditirambo (1969), ve kterém režisér filmu Gonzalo Suárez ztvárňuje titulního protagonistu, novináře, jehož si najme zámožná vdova, aby vykonal pomstu na někdejší milence jejího zesnulého manžela.
Postava zhrzeného, neúspěšného spisovatele, který se lapí do sítě vlastního výmyslu, se představí ve snímku Červená ryba (Los peces rojos, 1955) režiséra Josého Antonia Nievese Condeho, zatímco Andaluský expres (El expreso de Andalucía, 1956) v režii Francisca Roviry Belety je ukázkovým příkladem napínavého heist filmu. Výběr uzavře Skleněné oko (El ojo de cristal, 1956), které Antonio Santillán natočil jako adaptaci románu amerického spisovatele hard-boiled literatury Cornela Woolriche, jehož dílo Noir Film Festival ve výběrové sekci představil již v roce 2019.